شربت های پر انرژی پیرادل

زعفران در بین ما ایرانی‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و پیش از 3000 سال عمر دارد. اولین کشورهایی که به این گیاه دست یافتند، ایران و هند بودند و در حال حاضر ایران یکی از بزرگترین کشورهای تولیدکننده زعفران است.

عطر دلنشین زعفران یادآور غذاها و نوشیدنی‌های اصیل ایرانی است. این ادویه‌ی محبوب، به‌عنوان گران‌ترین ادویه موجود در بازار شناخته شده است و خواص درمانی بسیاری دارد. از زعفران به شکل‌های مختلفی استفاده می‎شود. از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تزئین غذا، ترکیب آن با غذا، تهیه نوشیدنی‌های متنوع، تولید محصولات آرایشی و تهیه انواع شیرینی اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم درباره‌ی شربت زعفران و خواص آن صحبت کنیم. همراه ما باشید.

خواص شربت زعفران در طب سنتی

 

 

شربت زعفران در کنار طعم خوبی که دارد، در طب سنتی از آن بسیار استفاده می‎شود. شربت زعفران خاصیت آرامش‎بخشی دارد و برای بهبود درد و تقویت معده مفید است.

در صورتی که می‌خواهید با طرز تهیه شربت زعفران آشنا شوید، به مقاله‎ی طرز تهیه شربت زعفران سر بزنید.

 طبع شربت زعفران گرم

طبع شربت زعفران گرم و خشک است و به تعدیل طبع افراد سرد مزاج کمک می‌کند. افرادی که مزاج گرمی دارند، حتما باید به اندازه شربت زعفران میل کنند.

خواص شربت زعفران

شربت زعفران منبع ویتامین‌های آ، ای، سی، گروه ویتامین‌های ب، سدیم، کربوهیدرات، فیبر، پروتئین، کلسیم، آهن، منیزیم، اسید فولیک، منگنز، سلنیوم و روی است. این شربت برای افرادی که معمولا استرس و اضطراب دارند و احساس افسردگی و خستگی می‌کنند، فواید بسیاری دارد.

اگر به‌طور مداوم احساس خستگی دارید، می‌توانید مقاله‌ی نوشیدنی‌های مفید برای رفع خستگی را بخوانید و با تهیه‎ی این نوشیدنی‌ها، مشکل را رفع کنید.

فواید مهم شربت زعفران

 

 

  • 1-این شربت نشاط‌آور و انرژی‌زا است و دلشوره و نگرانی‌های ناگهانی را به حداقل می‌رساند.
  • 2-شربت زعفران، اشتهاآور است و برای کودکانی که میل به غذا ندارند و نمی‌توانند غذا بخورند، مفید است.
  • 3-شربت زعفران به هضم بهتر غذا کمک و نفخ معده را رفع می‌کند.

اگر از داشتن نفخ معده رنج می‌برید، مقاله‌ی بهترین نوشیدنی برای نفخ معده را بخوانید.

  • 4-شربت زعفران قندخون و فشارخون بالا را تعدیل می‌کند.
  • 5-ویتامین‌های موجود در شربت زعفران، در بهبود آسم تاثیر بسیاری دارند.
  • 6-این شربت خون‌ساز است و در تقویت عضلات قلب و حفظ سلامت سیستم بدن تاثیر بسیاری دارد.
  • 7-اگر معمولا دچار فراموشی می‌شوید و احساس می‌کنید که حافظه‌ی ضعیفی دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که شربت زعفران میل کنید.
  • 8-خوردن شربت زعفران در دوران قاعدگی بسیار توصیه می‌‎شود. در واقع این شربت دردهای دوران قاعدگی را رفع و سیستم بدنی‌ را تقویت می‌کند. عقب افتادن قاعدگی دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. اگر مطمئن هستید که باردار نیستید، عوامل مختلفی همانند مصرف داروهای خاص، ورزش، انجام فعالیت‌های سخت، تغییرات آب و هوایی و ورزش سنگین باعث به‌هم خوردن نظم قاعدگی شما می‎شوند. خوردن شربت زعفران به شما کمک می‌کند که بتوانید این اختلالات در دوران قاعدگی را برطرف و افسردگی را رفع کنید.
  • 9-شربت زعفران برای مردان فواید بسیاری دارد و در تقویت قوای جنسی آن‌ها موثر است.
  • 10-شربت زعفران از پیری زودرس جلوگیری می‌کند.
  • 11-این شربت مجاری ادراری را پاک‌سازی می‌کند.
  • 12-شربت زعفران، بهترین نوشیدنی برای جلوگیری از ریزش مو است.

یک نکته مهم

خوردن شربت زعفران برای خانم‌های باردار مناسب نیست و ممکن است سلامت جنین و مادر به خطر بیفتد. بنابراین حتما باید پیش از مصرف با پزشک مشورت کنند، اما مادران شیرده با خیال راحت می‌توانند شربت زعفران را میل کنند.

اگر باردار هستید، مقاله‎ی بهترین نوشیدنی برای دوران بارداری را از دست ندهید.

خواص شیر و زعفران

یکی از نوشیدنی‌های پرخاصیتی که با زعفران می‌توان تهیه کرد، شیر زعفران است. شیر زعفران از یک لیوان شیر ولرم و مقدار کمی زعفران تهیه می‎شود.

این نوشیدنی به کاهش دردهای دوران قاعدگی کمک می‌کند. به علاوه شیر زعفران سرشار از پروتئین و آهن است و خوردن آن در زمانی که عادت ماهانه دارید، توصیه می‎شود.

همچنین شیر زعفران کلسیم بسیاری دارد و در رشد استخوان‌ها و رفع پوکی استخوان بسیار موثر است.

معمولا خانم‌ها بیشتر از آقایان به زیبایی و شفافیت پوست خود اهمیت می‌دهند. خوردن شیر زعفران طبق برنامه غذایی درست، جوش‌های صورت و کدری و خشکی پوست را رفع می‌کند.

علاوه بر زعفران، نوشیدنی‌های اصیل زیادی وجود دارند که خواص فوق‌العاده‌ای دارند. برای آشنایی بیشتر می‌توانید مقاله بهترین نوشیدنی اصیل ایرانی را مطالعه کنید.

فواید زعفران برای زنان

 

 

یکی از مشکلاتی که در دوران بارداری و بعد از بارداری در خانم‌ها دیده می‎شود، ضعف جسمی آن‌ها است. زعفران عضلات را تقویت می‎کند و آلرژی و حساسیت‌هایی را که در این دوران به‌وجود می‌آید، کاهش می‎دهد.

همچنین زعفران به علت آن که منبع ویتامین سی است، آنتی‌اکسیدان بسیاری دارد و به حفظ سلامت کودک و مادر کمک می‌کند.

 خواص زعفران برای پوست

ترکیب نخود آرد شده با زعفران، ماسکی فوق‌العاده مفید برای پوست است. این ماسک مانع رشد موهای صورت می‎شود و صورت را لطیف می‌کند. آنتی‎اکسیدان‌های موجود در زعفران در رفع تیرگی و لکه‌های صورت نقش بسیاری دارند.

یکی‌ دیگر از خواص زعفران، رفع آفتاب سوختگی‌ها است. شیر و زعفران را ترکیب کنید و به مدت یک شب، اجازه دهید بماند. بعد آن را بر روی قسمت‌هایی که دچار آفتاب‌سوختگی شدند، بمالید.

کلام آخر

زعفران یکی از گیاهان با قدمت ایرانی است که امروزه از آن به شکل‌‎های مختلفی استفاده می‌کنند و خواص بسیاری دارد.

شربت زعفران، نوشیدنی خوش‌عطر و خوشمزه‌ای است که در بهبود دردهای دوران قاعدگی، شفافیت پوست، تقویت قوای جنسی مردان، تقویت حافظه، تقویت ریشه‌ی مو و رفع استرس تاثیر بسیاری دارد.

البته پیش از مصرف شربت زعفران، حتما برای خود برنامه نوشیدنی تهیه کنید و از مصرف بیش از حد آن پیشگیری کنید.

سوالات متداول:

آیا مصرف شربت زعفران برای خانم‌های باردار مضر است؟

بله. خوردن شربت زعفران برای خانم‌های باردار مناسب نیست و ممکن است سلامت جنین و مادر به خطر بیفتد. بنابراین حتما باید پیش از مصرف با پزشک مشورت کنند.

شیر زعفران چه خواصی دارد؟

شیر زعفران به کاهش دردهای قاعدگی کمک می‌کند و خوردن آن در دوران عادت ماهانه، توصیه می‎شود.

زعفران چگونه به زیبایی پوست کمک می‌کند؟

آنتی‎اکسیدان‌های موجود در زعفران در رفع تیرگی پوست، بهبود لکه‌های صورت و رفع آفتاب‌سوختگی نقش بسیاری دارند. همچنین ترکیب نخود آرد شده با زعفران، ماسکی فوق‌العاده مفید برای پوست است. این ماسک مانع رشد موهای صورت می‎شود و صورت را لطیف می‌کند.

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *